Wszystko co musisz wiedzieć o wahaczach

Mało która część samochodowa jest tak wielofunkcyjna jak wahacz. Te istotne elementy mają wiele istotnych zadań, których realizacja jest niezbędna, aby poruszanie się pojazdu było możliwe. Na czym polega działanie tych elementów? Jakie konkretnie mają one zadania? Czym różnią się poszczególne rodzaje wahaczy?

Wahacze przednie i tylne

Niewątpliwie o istnieniu wahaczy przednich wie większość kierowców. Zadania tych elementów są dosyć oczywiste. Z jednej strony są one przymocowane od układu kierowniczego, przez co reagują na ruch kierownicy. Z drugiej strony poprzez tuleje są przyłączone do zwrotnic kół. Tym samym to właśnie dzięki tym elementom kierowca poruszając kierownicą, wywołuje odpowiedni ruch kół. Ponadto, elementy łączące część nadwozia z podwoziem stabilizują konstrukcję pojazdu. Innymi słowy, to właśnie omawianym elementom łączeniowym kierowcy zawdzięczają możliwość decydowania o obieranym torze jazdy. Bez nich koła byłyby podatne na wszelkie nierówności i pozbawione kontroli poruszałby się w sposób zupełnie nie do przewidzenia.

wahacze

Z pewnością wahacze tylne to elementy, którym poświęca się nieco mniej uwagi. Pozornie wydają się nieco mniej ważne, gdyż nie są wykorzystywane do kierowania ruchem kół. Niemnie jednak bez tych elementów poruszanie się samochodem również nie jest możliwe. Części te, tak samo jak wahacze przednie, spajają konstrukcję pojazdu. Ponadto, w nowoczesnych pojazdach są to elementy umożliwiające lekki ruch boczny kół. Oczywiście musi być on mocno ograniczony ze względu na brak kontroli nad kołami tylnymi, jednak delikatna zmiana położenie okazuje się bardzo przydatna podczas wchodzenia w ostre zakręty czy też po najechaniu na znaczącą nierówność.

Niezależność wahaczy

Producenci samochodów stosują różnorodne rozwiązania, jeśli chodzi o wahacze. Różnorodność dotyczy konstrukcji tych elementów oraz ich liczby. Najważniejsze jest jednak połączenie między nimi lub jego całkowity brak. Na tej podstawie wyróżnia się wahacze zależne i niezależne.

Jeśli chodzi o elementy zależne, są one połączone sztywną osią lub belką skrętną. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z całkowitą zależnością wahaczy, co oznacza również zależność kół. Innymi słowy, kiedy pojazd najedzie na dowolną nierówność, reaguje na to cała oś. Natomiast rozwiązanie z wykorzystaniem belki skrętnej daje kołom ograniczoną niezależność. Najnowocześniejszym i najbardziej praktycznym rozwiązaniem jest natomiast montaż wahaczy niezależnych. W tym przypadku reakcja po jednej stronie nie ma żadnego wpływu na drugą część osi, gdyż wahacze nie są ze sobą w żaden sposób połączone.

Musisz także przeczytać!

Co potrzebne będzie w warsztacie samochodowym?

Co potrzebne będzie w warsztacie samochodowym?

Uszkodzony układ wydechowy

Uszkodzony układ wydechowy

Zalety sztucznej trawy ogrodowej

Zalety sztucznej trawy ogrodowej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *