Jak zacząć biegać i nie stracić motywacji? Poznaj trzy najważniejsze zasady, które zapewnią Ci sukces

Kiedy rozpoczyna się wiosna i aura na zewnątrz zachęca do aktywności, wiele osób decyduje się na rozpoczęcie uprawiania sportu. Pierwszym wyborem jest wtedy zazwyczaj bieganie. I choć zawsze myślimy, że nasza motywacja jest na tyle duża, by wytrwać w postanowieniu, to warto zdawać sobie sprawę, że przytłaczająca większość osób po kilku tygodniach lub miesiącach przestaje regularnie trenować. Jak w takim razie zacząć biegać, by nie stracić motywacji?

Znajdź właściwy plan treningowy

Podstawowym błędem wielu osób, które zaczynają biegać, jest brak konkretnego planu na prowadzenie treningów. Większość osób po prostu zaczyna biec i robi to tak długo, jak tylko daje radę. Takie treningi często skutkują ogromnym zmęczeniem i utrzymującym się kilka dni bólem mięśni. I choć początkowo możesz nawet czuć satysfakcje z tego, że „dałeś z siebie wszystko”, to taka strategia nie sprawdzi się długoterminowo. Jak w takim razie uniknąć tego błędu? Przede wszystkim znajdź dopasowany do Twoich potrzeb i możliwości plan treningowy. Pozwoli Ci on na stopniowe wdrażanie się w nową aktywność, bez nadmiernej eksploatacji organizmu. Dodatkowo jeśli będziesz zachowywał regularność i trzymał się założeń planu, bardzo szybko zauważysz, jak zwiększa się Twoja wydolność, co dodatkowo będzie Cię motywowało, by kontynuować przygodę z bieganiem.

Wybierz odpowiedni cel

Wiele osób zaczyna biegać po podjęciu decyzji, że musi ze sobą „coś” zrobić. I to właśnie takie niejasne postanowienie nie pozwala im na właściwe śledzenie swoich postępów. Gdy nie masz określonego celu, nie będziesz w stanie sprawdzać, jak blisko jego realizacji już jesteś. Dlatego właśnie warto jest postawić sobie konkretne zadanie do zrealizowania. Dla niektórych osób może być to zrzucenie trzech kilogramów, dla innych przebiegnięcie pięciu kilometrów. Ważne jednak, by cele te były, zgodnie z metodą SMART, konkretne, mierzalne, ambitne, realne i określone w czasie.

Dobrym sposobem na wybranie odpowiedniego celu, jest zapisanie się na właściwe dla naszego poziomu wytrenowanie zawody biegowe. Obecnie w każdym mieście kilka razy w roku odbywają się imprezy, na których wystartować może prawie każdy. Istnieje także możliwość dobrania dystansu, którego przebiegnięcie będzie wymagające, ale realne do osiągnięcia dla właściwie każdej początkującej osoby. Jeśli już zdecydujesz się wystartować w takich zawodach, warto byś poznał czas ukończenia swojego biegu. Jego pobicie będzie mogło być dla Ciebie kolejnym wyzwaniem, które zapewni Ci motywację.

Staraj się czerpać radość z biegania

Choć samo bieganie jest dla wielu osób relaksujące, niektórzy traktują je jak nieprzyjemny obowiązek, który muszą wykonać, by osiągnąć swój cel. Często można nawet zaobserwować, że ludzie sami starają się sprawić, by bieganie było dla nich jak największym wyzwaniem. Wiele osób wstaje na trening kilka godzin wcześniej, mimo że i tak ich poranek jest wypełniony obowiązkami. Często dużo lepszym pomysłem jest dobranie odpowiedniej pory treningu do naszych możliwości. Bieganie po południu czy wieczorem może być przecież tak samo skuteczne, a dla wielu osób taki trening będzie wymagał znacznie mniejszego poświęcenia.

Gdy będziesz przestrzegał tych zasad, bieganie będzie nie tylko łatwiejsze, ale także da lepsze rezultaty. Dzięki temu znacznie wzrośnie szansa na to, że polubisz tę aktywność i nie zrezygnujesz z niej po kilku tygodniach. Sprawdź też najlepszy portal o sporcie, by dowiedzieć się więcej na temat biegania i diety.

Musisz także przeczytać!

Zalety sztucznej trawy ogrodowej

Zalety sztucznej trawy ogrodowej

Kuchnia z barkiem

Kuchnia z barkiem

Najczęstsze usterki zaworów kulowych

Najczęstsze usterki zaworów kulowych

Prostowanie zębów – co warto wiedzieć?

Prostowanie zębów – co warto wiedzieć?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *