Rodzaje kasz i ich właściwości

Rodzaje kasz i ich właściwości

Każda zdrowa i zbilansowana dieta powinna zawierać różnorodne kasze. Kasze są odżywcze, sycące i dostarczają liczne wartościowe związki dla organizmu. Ich różnorodne odmiany sprawiają, że każdy ma możliwość zakupu najbardziej odpowiedniej dla siebie kaszy. Które są jednak najzdrowsze? Wszystkie zawierają sporą dozę witamin oraz dobroczynnych składników. Można jednak wyróżnić 4 najbardziej popularnych. Praktycznie każda odmiana kaszy dostarcza do organizmu cynk, magnez, potas, a także witaminy z grupy B. Co więcej, kasza posiada niski indeks glikemiczny, a niektóre z odmian nie posiadają glutenu. Kasza stanowi również źródło węglowodanów złożonych oraz białka, przez co często wykorzystywana jest w kuchni wegańskiej.

Kasza gryczana

Jest jedną z najczęściej wybieranych kasz. Występuje w kilku odmianach, a mianowicie palona i niepalona. Niemniej jednak ta pierwsza charakteryzuje się bardziej ciemnym kolorem oraz intensywniejszym smakiem. Wyróżnia ją także wysoka zawartość przeciwutleniaczy wpływających pozytywnie na naczynia krwionośne.

Kasza jaglana

Kaszę jaglaną wytwarza się z prosa. Jest to najpopularniejsza kasza wykorzystywana w kuchni wegańskiej. W głównej mierze wyróżnia się na tle pozostałych kasz wysokim poziomem żelaza oraz krzemu. Taki skład pozytywnie wpływa na stan kości, stawów oraz paznokci. Kasza jaglana jest również drogocennym źródłem lecytyny, która jest niezbędna do prawidłowego działania całego układu nerwowego. Nie zawiera również glutenu, więc może być spożywana przez osoby chorujące na celiakie. Nadaje się do jedzenia na słodko, jak również i słono.

Kasza jęczmienna

Kasze jęczmienną można podzielić na kilka odmian, a mianowicie: Kasza pęczak, kasza perłowa, oraz kasza wiejska. Kasza jęczmienna zawiera błonnik (glukan) niwelujący poziom złego cholesterolu i zabezpieczający organizm przed nagłymi skokami stężenia cukru we krwi. Zawiera jednak gluten, przez co niezalecana jest dla osób nietolerujących tę grupę białek.

Kasza amarantus

Tajemniczy amarantus to ziarna roślin zwanych szarłatem (uznawanych za najstarsze rośliny uprawiane na świecie). Warto wdrożyć go do codziennej diety, ponieważ jest to superfood. W swoim składzie amarantus zawiera białko oraz wysoką zawartość żelaza. Jest także bezglutenowy. Na rynku dostępny jest amarantus ekspandowany – bardzo często wykorzystywany do pieczenia ciasteczek, batonów oraz jest składnikiem granoli.

Chcąc przechowywać kilka odmian kaszy w domu, należy pamiętać, aby nie trzymać ich w miejscach wilgotnych. Warto trzymać kaszę w suchym i szczelnym pojemniku.

Musisz także przeczytać!

Wszystko, co musisz wiedzieć o choinkach w doniczce, zanim je kupisz

Wszystko, co musisz wiedzieć o choinkach w doniczce, zanim je kupisz

Obsługa firm BHP Warszawa – outsourcing szkoleń i usług!

Obsługa firm BHP Warszawa – outsourcing szkoleń i usług!

Kawa Lavazza – ponad 120 lat tradycji

Kawa Lavazza – ponad 120 lat tradycji

Galwanizacja jako proces wzmacniania metali

Galwanizacja jako proces wzmacniania metali

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *