Bezpieczeństwo i higiena pracy to zbiór zasad, jakie muszą obowiązywać w każdym miejscu pracy. Dodatkowo, każdy pracownik musi przejść obowiązujące szkolenie w tym zakresie. Jest to niezwykle istotny element prowadzenia działalności zwłaszcza w przypadku branży informatycznej.
Bezpieczeństwo pracowników
Każda osoba pracująca w danym przedsiębiorstwie musi przejść odpowiednie szkolenie BHP. W zależności od stażu pracy odbywa odpowiednie dla siebie szkolenie np.
- Wprowadzające ogólne/stanowiskowe – zaraz po zatrudnieniu,
- okresowe – odbywane przez pracowników na stanowiskach roboczych.
Dodatkowo pracownicy muszą obywać również okresowe szkolenia w tym zakresie w trakcie pracy i na koszt pracodawcy. Każde szkolenie musi zapewnić pracownikom wiedzę w zakresie:
• środków i działań zapobiegawczych w razie nastąpienia zdarzenia,
• konsekwencji związanych z nieprzestrzegania przepisów bhp,
• pierwszej pomocy,
• potencjalnych zagrożeń wynikających ze specyfiki miejsca pracy,
• wiele innych.
Odbywanie takich szkoleń jest obowiązkiem każdego pracownika oraz pracodawcy. Oprócz odpowiedniego przygotowania pracowników należy zadbać również o odpowiedni sprzęt.
Bezpieczeństwo urządzeń informatycznych
Zadbanie o odpowiednie bezpieczeństwo urządzeń serwerowych to podstawa w branży informatycznej i nie tylko. Jednym z podstawowych elementów są obudowy serwerowe. Są one odpowiedzialne za właściwe działanie serwerowni. Podobnie jak pozostałe elementy wyposażenia takie jak obudowy sterownicze czy różnego rodzaju szafy. W serwerowni musi panować odpowiednia temperatura, a całe okablowanie musi być odpowiednio ułożone. Jest to podstawy element, który wpływa na bezpieczeństwo pracy wszystkich urządzeń.
Zachowanie zasad BHP nie dotyczy jedynie pracowników. Należy pamiętać o odpowiednim wyposażeniu serwerowni czy innych urządzeń elektrycznych. Odpowiednio dobrana szafa teleinformatyczna może zapewnić bezpieczeństwo dla urządzeń, pracowników czy innych urządzeń. Warto o tym pamiętać wyposażając swoje biuro w taki sprzęt.